[pic=99_1241707865.jpg]Ten vroegste eind 2012 kunnen er elektrische treinen rijden op de lijn 15 tussen Mol en Herentals. Dat antwoordde Minister van Overheidsbedrijven Vanackere op een mondelinge vraag van Open Vld senator Martine Taelman. Op dit moment bestudeert Infrabel en de NMBS of de capaciteitsproblemen op de lijn Herentals –Mol op deze manier kunnen opgelost worden. Nu kunnen er immers enkel dieseltreinen over dit traject. Wanneer er een panne is aan een van de treinstellen zorgt dat voor vertragingen en soms, bij gebrek aan voldoende inzetbaar ander dieselmateriaal, ook voor afschaffingen.Op een definitieve beslissing en het kostenplaatje is het nog wachten. Maar de minister wist dus wel al te zeggen dat de NMBS inderdaad de behoefte heeft om vanuit Mol ook andere treinen in te kunnen zetten. Het beste target dat hij kon meegeven, is eind 2012 om deze elektrificatie te realiseren. Voor de lijn 15bis tussen Mol en Hasselt is er geen sprake om deze van een bovenleiding te voorzien.Open Vld senator Martine Taelman is verheugd te vernemen dat de NMBS en Infrabel haar voorstel, dat ook de vakbonden en treinreizigers steunen, onderzoekt en hoopt alvast dat de elektrificatie van de spoorlijn tussen Herentals en Mol er kan komen zodat meer, modernere en snellere treinen op deze lijn ingezet kunnen worden.